Zajęcia teatralne

 PROGRAM ZAJĘĆ TEATRALNYCH


 2014/2015

 
PROWADZĄCY
mgr Patrycja Lomania

  

CEL GŁÓWNY:

Wspomaganie rozwoju młodego człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrażliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.


CELE SZCZEGÓŁOWE :

  • stwarzanie możliwości świadomego obcowania ze sztuką
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • rozwijanie wrażliwości emocjonalnej
  • poznanie i rozwijanie własnych możliwości
  • rozwijanie koncentracji, wyobraźni, myślenia, pamięci
  • kształcenie właściwej modulacji głosu, jego siły i poprawnej dykcji
  • odwołanie się do indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych
  • zachęcanie do samokształcenia oraz stałego rozwoju własnej osobowości
  • rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość, otwartość, szczerość, szacunek do pracy innych
  • wdrażanie do samodzielności
  • pobudzanie do aktywności twórczej
  • wdrażanie do odpowiedzialności i obowiązkowości
  • współdziałanie w grupie
  • kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań wobec napotykanych trudności
  • kształcenie potrzeb i umiejętności odbioru dzieł sztuki
  • wzbogacanie wiedzy i rozszerzanie słownictwa z zakresu wiedzy o teatrze (historia teatru, etapy jego rozwoju, znani dramaturdzy, reżyserzy)
  • poznanie specyfiki pracy aktora
  • poznanie procesu twórczego nad spektaklem
  • wypracowanie różnorodnych sposobów radzenia sobie z tremą
  • zwalczanie wstydu występowania przed publicznością
  • nabywanie umiejętności przekształcania wypowiedzi słownych na treści obrazowe i akustyczne
  • kształtowanie w uczniach nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym 


TREŚCI NAUCZANIA

I. Tworzenia wypowiedzi – ekspresja przez sztukę

  1. Zabawy i gry integracyjne w grupie teatralnej.
  2. Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
  3. Wyrażanie emocji, uczuć gestem, mimiką, ruchem.
  4. Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową.
  5. Ćwiczenia emisyjne i praca nad dykcją.
  6. Ćwiczenia pamięci.
  7. Praca nad koncentracją.
  8. Scenki sytuacyjne, improwizowane.
  9. Praca nad spektaklem- próby analityczne, sytuacyjne, techniczne.
  10. Projektowanie i wykonywanie scenografii i rekwizytów.
  11. Przygotowanie zawiadomień, ogłoszeń, plakatów, zaproszeń na przedstawienie.
  12. Premiera.

METODY I FORMY REALIZACJI

  • metody wspomagające odczuwanie zmysłowe i koncentrację
  • zabawy integracyjne
  • ćwiczenia rozluźniające, rytmiczne, relaksacyjne
  • ćwiczenia dykcji, modulacji głosu mimiki i gestu.
  • techniki pamięciowe
  • burza mózgów
  • obserwacja
  • pogadanka
  • praca z tekstem
  • inscenizacja
  • drama
  • techniki wyobrażeniowe
  • tworzenie scenografii– dekoracja teatralna i kostiumy
  • reklama– zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty, zaproszenia na przedstawienie

FORMY REALIZACJI:

  • grupowa
  • zbiorowa
  • indywidualna
  • prowadzenie gier, zabaw i ćwiczeń dramowych w celu przełamania nieśmiałości, wzbogacania wyobraźni i kształcenia umiejętności wyrażania emocji i uczuć w sposób werbalny i niewerbalny
  • omówienie sposobów budowy przestrzeni scenicznej
  • improwizowanie krótkich scenek na określony temat
  • wykonywanie scenografii, na podstawie własnych projektów
  • wykonanie zawiadomienia, ogłoszenia, plakatów, zaproszeń na przedstawienie
  • przygotowywanie inscenizacji i prezentacja przed publicznością przedszkolną
  • wyjazdy na przedstawienia (w zależności od repertuaru odpowiadającego wiekowi uczniów )lub prezentacja ciekawych przedstawień
  • śledzenie ciekawych imprez kulturalnych w regionie i w najbliższym mieście
  • przygotowywanie inscenizacji na uroczystości, apele i imprezy przedszkolne

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZESTNIKÓW KOŁKA TEATRALNEGO

Uczestnik zajęć teatralnych:

  • potrafi współdziałać w grupie,
  • posiada i wykazuje się wrażliwością emocjonalną,
  • aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły i środowiska.
  • potrafi z większą wrażliwością odebrać dzieła kultury (literackie, plastyczne, muzyczne, teatralne)
  • stosuje zdobytą wiedzę na temat teatru w praktyce
  • tworzy scenki sytuacyjne, improwizowane.
  • potrafi wypowiedzieć swoją kwestię z pamięci zachowując prawidłową intonację głosu, mimikę twarzy, gesty
  • potrafi wykorzystać techniki pamięciowe w praktyce
  • zna techniki koncentracji i potrafi je wykorzystać w praktyce
  • projektuje i dba o estetyczne wykonanie scenografii i rekwizytów
  • potrafi przygotować zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty, zaproszenia na przedstawienia
  • poprawnie wypowiada kwestie związane z odgrywaną przez siebie rolą,
  • potrafi wyrażać emocje, uczucia gestem, mimiką, ruchem
  • zna podstawowe elementy procesu teatralnego: przestrzeń, aktorzy, widzowie, reżyser, akcja i czas
  • interpretuje wykonywane utwory literackie zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem
  • rozumienie odrębność innych i potrafi ją uszanować
  • działa w sposób samodzielny i twórczy
  • jest odpowiedzialny za własne działania
  • umiejętnie radzi sobie w sytuacjach trudnych
  • wykazuje się kulturą w odbiorze sztuki
  • wie jak należy zachować się w teatrze, kinie, muzeum
  • potrafi wypowiadać się na temat obejrzanego przedstawienia
  • potrafi radzić sobie z tremą i napięciem
  • wykorzystać techniki pamięciowe
  • kontroluje własną wymowę i posługuje się poprawną polszczyzną